Wij verzorgen uw EPC en Asbestattest !

Wij zorgen voor uw EPC en Asbestattest !

Stappenplan voor EPC Residentiële en kleine Niet-Residentiële eenheden

  1. Eerste contactname
    U contacteert ons per mail of telefoon. Of u vult simpelweg ons contactformulier in.

  2. Vastleggen van de afspraak plaatsbezoek
    Wij contacteren u voor een afspraak voor het uitvoeren van het plaatsbezoek. De datum en het uur worden nadien door ons nogmaals bevestigd per mail of SMS.

  3. Voorbereiding

    Heeft u facturen van uw uitgevoerde isolatiewerken, nieuwe beglazing of ketel, stel die dan zeker ter beschikking van de energiedeskundige. Als deze documenten voldoen aan de voorwaarden van het inspectieprotocol, worden ze gebruikt bij de berekening van de energiescore.

    Op de aanstiplijst, welke u vooraf van ons ontvangt, wordt aangeduid welke documenten aangeleverd en gebruikt werden bij de opmaak van het EPC. Door deze lijst te ondertekenen worden discussies later vermeden. De energiedeskundige houdt de ingevulde en ondertekende aanstiplijst bij.

  4. Plaatsbezoek en bewijzen
    Tijdens het plaatsbezoek wordt alle nodige informatie verzameld, dit op basis van uw documenten en onze vaststellingen ter plaatse : afmetingen, gegevens over gebruikte isolatie, over de muren, het dak en de vloeren, over de vensters, het verwarmingssysteem, de ventilatie, het koelsysteem, ... Wij nemen tal van foto's om alles te kunnen staven en eventuele opzoekingen naderhand te kunnen verrichten.

  5. Opmaak van het EPC attest
    Uw dossier wordt samengesteld, berekeningen worden gemaakt, opzoekingen worden uitgevoerd en alle gegevens worden in de vereiste software van VEKA (Vlaams Energie- en Klimaatagentschap) ingevoerd.

  6. Afleveren van het EPC attest en de factuur
    U ontvangt het EPC attest per mail ten laatste op de vooraf vastgelegde dag. U vereffent de bijhorende factuur binnen de 15 dagen.

Stappenplan voor EPC Gemeenschappelijke Delen

Voor het opmaken van een EPC Gemeenschappelijke Delen wordt door de energiedeskundige hetzelfde stappenplan gevolgd als voor de opmaak van een EPC Residentiële of Kleine Niet-Residentiële eenheden. Echter dienen door de gebouwbeheerder (eigenaar of syndicus) een aantal zaken op de Algemene Vergadering vooraf te worden toegelicht :

 

  1. Wettelijke verplichting
    Toelichten dat elk appartementsgebouw wettelijk verplicht is te beschikken over een EPC Gemeenschappelijke Delen: dergelijk EPC kan enkel door een energiedeskundige type A worden opgemaakt.
    www.EPC-Gent.be is door het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) gemachtigd dit attest af te leveren.

  2. Verzamelen van bewijzen en informatie
    De gebouwbeheerder vraagt (bij elke mede-eigenaar) naar bewijsstukken of naar plaatsen waar isolatie kan worden vastgesteld, zonder echter destructief onderzoek te doen (er dienen dus bv. geen gaten te worden gemaakt om de isolatie te kunnen zien).  
    Bij ontbreken van bewijsstukken of plaatsen waar isolatie zichtbaar is, kan destructief onderzoek toch aangewezen zijn aangezien het vaststellen van de aanwezigheid van isolatie een gunstig effect heeft op de uiteindelijke energiescore van het EPC attest.

  3. Gelijktijdige opmaak van een EPC Residentiële eenheid
    Informeren van de mede-eigenaars over de mogelijkheid om gelijktijdig met het EPC Gemeenschappelijke Delen, een EPC voor hun appartement te laten opmaken. In geval van een gelijktijdige opmaak, wordt een extra korting verrekend op onze tarieven ! 

 

Het spreekt voor zich dat tijdens het plaatsbezoek de energiedeskundige toegang moet krijgen tot alle gemeenschappelijke ruimtes zoals het stooklokaal, de inkomhal, de gemeenschappelijke zitruimte(s), de gangen, ... en er een visuele inspectie van isolatie moet mogelijk zijn en er dus toegang moet zijn tot bepaalde delen van het gebouw (dak, zoldervloer, muren, vloer).

Stappenplan voor Asbestattest

  1. Eerste contactname
    U contacteert ons per mail of telefoon. Of u vult simpelweg ons contactformulier in.

  2. Vastleggen van de afspraak plaatsbezoek
    Wij contacteren u voor een afspraak voor het uitvoeren van het plaatsbezoek. De datum en het uur worden nadien door ons nogmaals bevestigd per mail of SMS.

  3. Voorbereiding

    Bezorg de asbestdeskundige belangrijke informatie over uw eigendom, bv. bouw- en verdiepingsplannen, bestaand asbestonderzoek, informatie over ingesloten asbest, informatie over beschermd erfgoed op uw eigendom, offertes of opleverattesten van renovatiewerken, historische foto’s, informatie over gebruikte bouw- en isolatiematerialen. 
    Als u weet heeft van ingesloten asbest, bent u verplicht die informatie te geven.
    Hoe meer informatie, hoe efficiënter de asbestdeskundige zijn bezoek kan uitvoeren. Op basis van de aangeleverde documenten bereidt de asbestdeskundige zijn onderzoek voor. Hij gaat na welke bestaande informatie over uw eigendom bruikbaar is. Zo gaat hij bv. na welke gebouwen wel of niet moeten worden onderzocht en of er al informatie bekend is over aanwezig asbesthoudend materiaal.
    Bij een onderzoeksbeperking moet de asbestdeskundige opnieuw langskomen. Zorg er dus op voorhand voor dat er geen onderzoeksbeperkingen zijn door:

    - een veilige toegang te voorzien tot alle te onderzoeken ruimtes, 

    - (opslag van) materiaal op te ruimen, 

    - overwoekerende vegetatie te snoeien, 

    - slotvaste deuren en kasten te openen, 

    - onveilige situaties te vermijden bijvoorbeeld (gevaarlijk hond of wespennest).

  4. Plaatsbezoek en bewijzen
    Met de ondertekening van een opdrachtovereenkomst geeft u als de opdrachtgever aan de procesgecertificeerde asbestdeskundige de opdracht om voor het betrokken inspectiegebied een asbestinventaris op te stellen om een asbestattest te bekomen. Het opdrachtformulier is een integraal onderdeel van de opdrachtovereenkomst en wordt deels ingevuld door de eigenaar en deels door de asbestdeskundige.
    Voor sommige asbestverdachte materialen is het uitsluiten van het asbesthoudende karakter met het blote oog niet mogelijk. In dat geval zal de asbestdeskundigen een monster willen nemen voor labo-analyse. Dat staat beschreven in het inspectieprotocol dat vastgelegd is in een ministerieel besluit. Doet de asbestdeskundige dit niet dan rapporteert hij/zij het materiaal als asbestverdacht.
    Standaard verloopt inventarisatie op niet-destructieve wijze. De asbestdeskundige moet hiervoor geen zaken demonteren of afbreken om ingesloten materiaal op te sporen; hij moet wel zaken opheffen. Het kan wel zijn dat hij lokaal, kleine beschadigingen aanbrengt om een monster te kunnen nemen voor labo-analyse.
    Voor de opmaak van een asbestattest moet de asbestdeskundige situeringsfoto’s en detailfoto’s nemen en opladen in de databank van OVAM (Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij). Het gaat om foto’s van (asbestverdachte) materialen, onderzoeksbeperkingen, overzichtsfoto’s per binnen- en buitenruimte en situationele verduidelijkingen.

  5. Opmaak van het Asbestattest
    Uw dossier wordt samengesteld en alle gegevens worden in de vereiste software van OVAM (Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij) ingevoerd.

  6. Afleveren van het Asbestattest en de factuur
    U ontvangt het Asbestattest per mail ten laatste op de vooraf vastgelegde dag. U vereffent de bijhorende factuur binnen de 15 dagen.