Wij verzorgen uw EPC en Asbestattest !

Wij zorgen voor uw EPC en Asbestattest !

Een asbestattest is het resultaat van een asbestinventarisatie van een gebouw uitgevoerd door een gecertificeerde asbestdeskundige inventarisatie. Op basis van deze inventarisatie levert de OVAM voor elk gebouw een uniek asbestattest af.

Dit attest bevat informatie over asbest in het gebouw en toetst of het asbestveilig is. Het beschrijft voor een normaal gebruik van het gebouw welke materialen of gebouwonderdelen asbest bevatten, wat de staat is van het asbest en geeft advies over hoe het veilig kan beheerd of verwijderd worden. 
Dankzij het asbestattest komt u dus te weten welke materialen asbest bevatten en hoe u als eigenaar het gebouw asbestveilig kan maken. 

De inventarisatie voor een asbestattest is standaard 'niet-destructief'. Een niet-destructieve asbestinventaris beschrijft enkel de materialen die een risico kunnen vormen bij het dagelijks gebruik van het gebouw. Tijdens de inspectie worden nooit wanden of vloeren beschadigd om ingesloten asbest op te sporen. Bij het opstellen van een asbestattest met aanvullend onderzoek voorafgaand aan (renovatie)werken kunnen wel destructieve handelingen nodig zijn. Toch zijn ook voor een standaard asbestattest kleine beschadigingen nodig om monsters te nemen van asbestverdachte materialen. Vaak kan alleen een laboanalyse met zekerheid bepalen of het materiaal asbesthoudend is of niet.

Wanneer nodig ?

Geldigheid

De toestand van een gebouw en vooral van asbestmaterialen evolueert, daarom is een asbestattest niet onbeperkt geldig. De geldigheidsduur van een asbestattest bedraagt standaard tien jaar. In sommige gevallen geldt een kortere geldigheidstermijn. Dat is het geval wanneer er in het gebouw asbesthoudende materialen aanwezig zijn die een hoog risico inhouden. Dan is de geldigheidstermijn beperkt tot vijf jaar. De Vlaamse wetgeving is hiermee minder streng dan de federale wetgeving. Een asbestinventaris opgemaakt vanuit de federale arbeidswetgeving is slechts één jaar geldig en moet jaarlijks geactualiseerd worden.

Met de wijzigingen van Vlarema 9 krijgen asbestattesten, afgeleverd vanaf 8/4/2024, een onbeperkte geldigheidsduur wanneer de asbestdeskundige geen asbestmaterialen heeft aangetroffen (met eindconclusie ‘0 asbestmaterialen’). 

Wat ?

Sinds 23 november 2022 heeft u een asbestattest nodig bij de verkoop van een pand dat gebouwd is voor 2001. De inhoud van het attest moet bekend gemaakt worden aan de koper van het pand bij het ondertekenen van het compromis. In de praktijk zullen kopers op voorhand al een kopie van het asbestattest opvragen, bijvoorbeeld bij een kijkdag. 

Vanaf 2032 moet elke eigenaar van een pand dat gebouwd is voor 2001 beschikken over een asbestattest.

Voor de gemene delen van gebouwen in mede-eigendom, is de VME verplicht om over een asbestattest gemene delen te beschikken vanaf 1 januari 2027.

Als verhuurder van een pand dat gebouwd is voor 2001 moet u pas in 2032 beschikken over een asbestattest. Beschikt u al sneller over een asbestattest? Dan moet u van zodra u beschikt over een asbestattest, een kopie van het attest overhandigen aan uw (nieuwe) huurder.